پاورپوینت در مورد.شناخت حقیقت اشیاء.|1784870

فرمت فایل : power point (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد اسلایدها 70اسلاید •ابن سینا در باره وقوف بر حقیقت اشیاء می گوید: الوقوف علی حقایق الاشیاء لیس فی قدرپاورپوینت در مورد.شناخت حقیقت اشیاء.|1784870|school|شناخت , حقیقت اشیا

فرمت فایل : power point (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد اسلایدها 70اسلاید

•ابن‏سینا در باره وقوف بر حقیقت اشیاء می‏گوید: الوقوف علی حقایق الاشیاء لیس فی قدرة‏البشر و نحن لا نعرف من‏الاشیاء الا الخواص واللوازم و الاعراض(ابن‏سینا، بی‏تا، ص34)•وی چنین استدلال می‏نماید: الانسان لا یعرف حقیقة الشئ البتة لانّ مبدأ معرفته للاشیاء هو الحس ثم یتمیز بالعقل بین ‏المتشابهات و المتباینات و یعرف حینئذ ٍ بالعقل بعض لوازمه و افعاله و تأثیراته)ابن‏سینا، بی‏تا، ص82)•ابن‏سینا به عدم حصول ذات و حقیقت اشیاء تصریح می‏نماید: العلم هو حصول صور المعلومات فی‏النفس و لیس نعنی به ان تلک‏ الذوات تحصل فی‏النفس بل آثار منها و رسوم(ابن‏سینا، بی‏تا، ص82)•سهروردی نیز تعریف به حد را برای انسان غیرممکن و سایر تعاریف متداول را تعریف به رسم تلقی نموده است. (سهروردی، 1367، ص36-31) •وی دوره‏ای را که در آن دوره، تفکر محدود شود و درهای مکاشفات و راه‏های مشاهدات مسدود گردد بدترین دوره حیات بشری معرفی کرده است. (سهررودی، 1367، ص 17) •او علم و دانش را وقف گروه معدودی ندانسته، منع محقیقین از شناخت بیشتر را مذمت نموده است:•«فلیس العلم وقفا علی قوم لیغلق بعدهم باب‏الملکوت و یمنع المزید عن‏العالمین»(سهروردی، 1372/ج) .نفی ختم علم.•صدرالمتالهین: وانی ایضا لا ازعم انّی قد بلغت ‏الغایة فیما اردته. کلّا فان وجوه‏ الفهم لا ینحصر فیما فهمت و لا یحصی و معارف‏ الحق لا تقید بما رسمت و لا تحوی لانّ‏ الحق اوسع من ان یحیط به عقل و حدّ.